X
تبلیغات
hadishahr-هاديشهر


آتشکده های ایران

یکی از مشهورترین و آتشکده های فلات ایران که در آذربایجان غربی در 49 کیلومتری شمال شرق شهر تکاب کنونی قرار دارد تخت سلیمان نام دارد. …


آتشکده آذر گشنسب یا آذر جشنس :
 یکی از مشهورترین و بزرگ ترین آتشکده های فلات ایران که در آذربایجان غربی در 49 کیلومتری شمال شرق شهر تکاب کنونی قرار دارد  امروزه به آن تخت سلیمان می گویند . در دوره شاهنشاهی اشکانیان مهم ترین پادشاه آذربایجان آریوبرزن و پسرش ارت وزد بوده است . بیشتر پادشاهان ایران پس از نشستن بر اریکه شاهنشاهی ( جلوس ) به نیاشگاه آذرگسشب آذربایجان می رفتند و به درگاه خداوند نیایش و سپاس و درود می فرستاده اند و سپس هدایایی تقدیم می کردند . آتشکده شیر نیز همان آذرگشسب است که خرابه های آن نزدیک تخت سلیمان است . ساخت این بنا به بیش از 3000 سال باز میگردد و در کتاب هفتم دینکرد در بند 39 سازنده آن را کیخسرو پسر سیاوخش شناخته شده است . که فر ایزدی به او رسیده بود . آذرگشسب در کنار دریاچه چیچست قرار دارد و در گذشته کاخهای بسیار باشکوه و سترگ در اطراف آن بنا بوده است . این دریاچه به صورت خودجوش هر ثانیه 44 لیتر آب از خود بیرون میدهد .

آتشکده آذر برزین مهر : آتشکده آذربرزین مهر یکی از سه آتشکده مقدس ایران است ( آذر گشسب - آذر برزین - کاریان ) که در شهر نیشابور یا ابرشهر خراسان قرار دارد . در پهلوی به نام آتور بورگین میتر خوانده می شود به معنی آتش مهر بالنده است .


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط j alamdari در دوشنبه سی ام خرداد 1390 و ساعت 8:39 |

سال نومبارک!

برگرفته از وبلاگ دوست عزیزم جناب آقای دکتر مروتی.

 امید به روزهایی بی دروغ و ریا و چاپلوسی و سر شار از نعمتهای الهی برای کشور عزیزمان ایران مخصوصا اذربایجان زیبا و مهمتر از آینها سرزمین زیبای ارس

اين سخنان بازنويسي کتيبه‌هاي تخت جمشيد به زبان امروزي مي‌باشد :

کوروش کبیر مي‌گويد :

شهرياران را
از ميان دانايان و دليران برگزيدم
دبيران و درباريان را
از ميان حکيمان
و گفتم جز به پندارنيک
در سرنوشت مردم ننگرند
و گفتم جز به گفتارنيک
با مردمان سخن نگويند
و گفتم جز به کردارنيک
همراه مردمان نشوند
بدين تدبير است
که بزرگي، بزرگي مي‌آورد
و عدالت، عدالت.

+ نوشته شده توسط j alamdari در شنبه بیست و هشتم خرداد 1390 و ساعت 23:20 |
 

منبع : خاطرات آقای حبیب الله شاپوری

ابراهیم خان اجلالی مشهور به اجلال لشکر گرگری با چند نفر ازریش سفیدان علمدار گرگر موافقت ریاست معارف آذربایجان مرحوم دکتر احمد خان سعیدی محسنی (ایشان فارغ التحصیل دانشکده ادبیات دانشگاه الازهر مصر بودند .) که با مرحوم اجلال مذکور روابط دوستی وخانوادگی داشتند جلب نمودند که هم در گرگر و هم در علمدار مدرسه ی چهار کلاسه ی ابتدایی تاسیس شود و مدرسه چهار کلاسه در گرگر و علمدار  وجلفا در سال 1305 دایر گردید .

بعد از چند سال همان آقای سعیدی محسنی به مرحوم اجلال لشکر پیشنهاد میکند که اگر دو آبادی (علمدار گرگر ) در وسط دو آبادی محلی را برای مدرسه درنظر بگیرند با دایر نمودن مدرسه شش کلاسه موافقت خواهند کرد . به پیشنهاد مرحوم اجلال جلسه مشترکی جهت تبادل نظر در حیاط فاضل گرگر (مشهور به فاضل ائشیگی ، منزل قدیمی ثروتی ها) تشکیل می شود .

در این جلسه از ریش سفیدان علمدار :

مرحومین حاجی حسین زاده (اهل لوار ساکن علمدار) ، میرزا جبرائیل فتحعلیزاده ، میر آقا محسنی ، میر تراب آذر تاش و ....

 و از ریش سفیدان گرگر :

مرحومین حاجی میر هاشم صدر موسوی ، ملا سعدالله سهروی ، حاجی عبدالله احمدزاده ، نایب محمد حسین مهدینژاد ، ملا علی نقوی و مشهدی سعدالله پاک نژاد شرکت داشتند و توافقاتی نیز بعمل آمد از جمله اینکه جاده قدیم علمدار گرگر را اندازه گیری کردند و محل مدرسه تقریباً در نزدیکی های شهرداری فعلی تعیین شد .

همچنین قرار شد ریش سفیدان علمدار با بقیه در علمدار مشورت کرده و خبر دهند . بعد از چند روز پیغام فرستادند که مصلحت نیست (چرا ؟شاید در شرایط و حال و هوای آنروز ایجاب میکرد . ) هرآبادی  برای خودش مدرسه بسازد . این کار تقریباً بعد از سه سال (1308) با وساطت اجلال لشکر در علمدار و گرگر بطور جداگانه به سرانجام رسید .

اولین مدرسه دولتی در علمدار با عنوان دبستان نظامی در سال 1306 ه. ش تاسیس شد .

اولین رییس آموزش و پرورش جلفا ، بهشتی (سال 42) لاهوتی (42) مومنی(44) احمد جنتی (55)میباشد .

اولین مدیر مدرسه گرگر (فردوسی ) : علی کسمایی (1305).

اولین مدیر مدرسه علمدار (نظامی) : میرزا حیدر علی از تبریز (1305)

اولین دبستان جلفا با توجه به مرز ی بودن دبستان پهلوی بود که توسط خود شاه افتتاح شد .

در سال 1314 با تاسیس کلاس پنجم وششم موافقت گردید . چهارمین مدرسه دبستان ( سپهر ) سیه رود بود که به همت و فداکاری جعفرقلی هادی سیه رودی در سال 1318 تاسیس گردید .پنجمین و ششمین مدرسه در سال 1319 در لیوارجان و سیه سران به مدیریت  صالح تقی پور زارع تبریزی و در داران به مدیریت میرزا نقی هوشوند علمداری تاسیس شد .از مهرماه سال 1317 اولین کلاس دبیرستانی در علمدار دایر گردید .امید که جوانان امروزی از سر گذشت پدرانمان درس بگیرند و با اتحاد و انسجام موجبات شکوفایی این شهر و شهرستان را فراهم آورند .

+ نوشته شده توسط j alamdari در شنبه بیست و هشتم خرداد 1390 و ساعت 13:50 |

 

جلفا از زمانهاي پيش از ميلاد به خاطر موقعيت جغرافيايي و استراتژي اهميت خاصي داشته و از لحاظ فرهنگي و مدني داراي شهرتي بس فراوان بوده است.به طوري كه اصحاب الارس در زمان حضرت سليمان بن داود در اين منطقه ظهور كرده و سبب ايجاد دوازده شهر در كنار رودخانه ارس شدند ، كه نام دوازده ماه بر آنها اطلاق گرديد كه عبارتند از : آبان - آذر - دي - بهمن - اسفند - فروردين - ارديبهشت - خرداد - تير - مرداد - شهريور و مهر كه پايتخت ملك آنها شهر اسفندار بود ، مردم اين شهر صنوبر پرست بودند و از آب چشمه زير صنوبر با اعتقاد بر اينكه در صورت مصرف از آن خشك مي شود استفاده نمي كردند و آب مصرفي خود و حيواناتشان را از رودخانه ارس تامين مي كردند.

مردم اين شهر ها براي خود اعيادي در نظر گرفته بودند كه بر سر هر ماهي و هر برجي در يك شهر از اين شهر هاي دوازده گانه جمع مي شدند و پس از بستن يك چادر حرير به درخت صنوبر و ذبح كردن قرباني هاي خويش بر آنها آتش مي زدند و پس از دود كردن لاشه حيوانات و حائل شدن بين مردم و صنوبر به ناله و زاري پرداخته و از درخت صنوبر مي خواستند تا از تقصير آنها بگذرد.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط j alamdari در شنبه بیست و هشتم خرداد 1390 و ساعت 13:8 |

    


كلیسای سنت استپانوس در ۱۶ كیلومتری غرب جلفا و به فاصله یك كیلومتری كرانه جنوبی ارس و در روستای متروكه دره شام قرار گرفته كه نام آن از استپانوس اولین شهید راه مسیحیت است كه به علت استقرار آن در روستای دره شام، به این نام خوانده می شود. درباره تاریخ بنای كلیسا اظهارات گوناگونی وجود دارد.عده ای آن را از بناهای اوایل مسیحیت می دانند و برخی چون تاورنیه بنای آن را به دوره صفویه نسبت می دهند. در حالی كه شیوه معماری بنا, مصالح ساختمانی و تزیینات مفصل و زیبای آن موید این مطلب است كه كلیسا همانند و هم زمان با كلیسای طادئوس در قرون چهارم تا ششم هجری ساخته شده و سبك معماری آن تلفیقی از شیوه های مختلف معماری اوراتو اشكانی و رومی است كه به شیوه ارضی نیز معروف است. این كلیسا در محوطه ای محصور از درختان و دره سرسبزی واقع شده كه بنا را احاطه كرده و بارویی بلند است با هفت برج نگهبانی و پنج پشت استوانه ای سنگی شبیه دژهای مستحكم دوره ساسانی و قرون اولیه اسلام. دروازه این بارو در وسط دیوار غربی تعبیه شده و دارای دره چوبی و آهن كوبی شده است. دریاچه های طرفین جاق جناقی آن سنگتراش با حجارهای ظریف به كار رفته و نقش برجسته ای از حضرت مریم (ع) و كودكی حضرت مسیح در پیشانی طاقنمای آن به چشم می خورد. در كلیسا به راهرو باریك و تاریكی باز می شود كه از جنوب به دیرها ، از شمال به كلیسا و از شرق به اصطبل و انبار علوفه راه دارد. بنای كلیسا، از سه قسمت تشكیل شده، به نحوی كه برج ناقوس, نمازخانه و اجاق دانیال در آن وجود دارد. برج ناقوس بر روی ایوان دو طبقه ای متصل به دیوار جنوبی كلیسا قرار گرفته و دارای گنبدی هرمی، به شكل هشت ضلعی است كه بر روی هشت ستون استوانه ای از سنگ سرخ با سرستون های زیبا استوار شده است. گفتنی است؛ این برج در زمان عباس میرزا نایب السلطنه مرمت شد. نمازخانه این كلیسا در زمینی به ابعاد ۲۱ در ۱۶ متر بنا شده و ورودی منبت كاری آن با تزیینات بسیار زیبا كه در وسط ضلع غربی تعبیه شده ، از آثار نفیس اوایل دوره قاجاریه و احتمالاً زمان عباس میرزا نایب السلطنه به شمار می آید. كتیبه ای از ماسه سنگ سرخ رنگ به خط نستعلیق در بالای در ورودی و زیر طال مدحل كلیسا به چشم می خورد كه مبنی بر خرید قریه دره شام جلفا توسط عباس میرزا به مبلغ سیصد تومان و وقف آن به كلیسا سنت استپانوس است. بر طبق این گزارش, نقش برجسته هایی از حواری های مسیح و فرشتگان بر پیشانی طاقنماهای اضلاع شانزده گانه گریو گنبد كه در حقیقت پاطاق گنبد بزرگ و زیبای نمازخانه كلیسا محسوب می شود, مشاهده می گردد. این گزارش می افزاید: پوشش این گنبد به صورت هرمی با سبك خیاری سی و دو پهلویی است كه بر روی هر یك پلان ستاره شكل شانزده پر قرار گرفته است. گفتنی است، فضای داخلی كلیسای به صورت صلیب است كه از قسمت ایوان نمازخانه و محراب تشكیل شده و ایوان بر روی دو ستون و دو نیم ستون قرار گرفته و در پشت آن و زیر گنبد اصلی نمازخانه كلیسا واقع شده است. گوشه های مقرنس، با طاق گنبدی دارای تصاویر رنگی است كه شیوه نقاشی های مذهبی قرن شانزدهم و هفدهم را به یاد می آورد. این گزارش......

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط j alamdari در شنبه بیست و هشتم خرداد 1390 و ساعت 12:31 |

تصویری از کلیسای وانک
 
پس از آنکه در سال 1603 میلادی گروهی از ارامنه ساکن در خاک عثمانی به دستور شاه عباس به ایران مهاجرت کردند برخی از شخصیتهای برجسته ارامنه به دربار شاه درآمدند و با دلجویی او روبرو شدند و ارمنیان ساکن در مناطق شرق و جنوب ارمنستان به بخشهای مرکزی ایران کوچانده شدند. این اقدام باعث گردید تا مسیرهای تجاری باستانی که حتی پیش از سلسله ساسانی نیز کالاهای شرق را از طریق ارمنستان به روم منتقل من نمودند به مرکز ایران منتقل گردد.
 
حدود 3 هزار خانوار ارمنی در کنار زاینده رود جای داده شدند و محله جلفا را به یادگارزادگاه خویش بنا نمودند. ارامنه بتدریج در محل سکونت جدید خود کلیساها و خانه های زیبایی ساختند و نقشه بنای محله را به شیوه زیبایی معماری و مهندسی طرح کردند. خیابان طولانی از شرق به غرب کشیدند که به نام خواجه نظر عالی رتبه ترین مقام جافایی نامگذاری کردند که به ده بخش با کوچه های وسیع به نظر پیوند می خورد. محله های سنگتراشها ، تبریزیها ، ایروانیها ، چهارسو و کاسگ پس از رانده شدن برخی از ارامنه از مرکز شهر به دستور شاه عباس دوم شکل گرفت که بعدها به جلفای نو معروف شد. بخش عمده فعالیت ارامنه جلفا در مسیر تجارت بود به گونه ای که تجارت ابریشم در ایران رت به انحصار در آوردند و رقبای سختی برای بازرگانان انگلیسی و ارئپایی محسوب شدند. بدین ترتیب رشد و شکوفایی جلفا شهره آفاق شد و ارمنیان گروه گروه به سوی جلفا روانه شدند.
 
گسترش جلفا
جلفا در پنج مرحله بر اثر مهاجرت و جابه جایی ارامنه گسترش یافت:
 

ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط j alamdari در شنبه بیست و هشتم خرداد 1390 و ساعت 12:14 |
Alamdar Gargar ( Hadishahr )

+ نوشته شده توسط j alamdari در چهارشنبه بیست و پنجم خرداد 1390 و ساعت 12:44 |

حاج زین العابدین تقی اف (تقیوف) یکی از برجسته ترین شخصیتهای جهان اسلام است. وی با موفقیت در صنایع نفت باکو به ثروتی افسانه ای صاحب شد و نام خود را در کنار دیگر میلیونرهای نفتی باکوی اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 به ثبت رسانید. اما آنچه نام و یاد او را تا به امروز زنده نگاه داشته خدمات او در دایره ای به اندازه جهان اسلام و حتی جهان بشریت می باشد. به قدری که او شایسته عنوان ابوالمله یعنی پدر ملت اسلام گردید.این وبلاگ که نویسنده ان اصلی ترین مطالعات آکادمیک خود را در موضوع تقی اف پی می گیرد در صدد است تا این شخصیت مهم تاریخی را هر چه بهتر و بیشتر بشناسد و بشناساند

+ نوشته شده توسط j alamdari در دوشنبه بیست و سوم خرداد 1390 و ساعت 13:57 |
در بخشی از خاطرات استاد شاپوری گرگری به سفر سوم ناصرالدین شاه به فرنگ اشاره شده و یادی از «حاجیه خانم گرگری لیوارجانی الااصل، حاکم گرگر» شده است. البته سفر سوم ناصرالدین شاه به فرنگ در سال 1306هـ.ق. و سفر دوم در سال 1298هـ.ق. صورت پذیرفته است و تا آنجایی که من مطالعه داشته ام در هیچ یک از این دو سفر نامه یادی از حاجیه خانم گرگری نشده است. البته شاید آقای شاپوری در منبع دیگری به این نام برخورد کرده باشند. اما به هر حال این دفتر خاطرات ارزشمند بهانه ای شد تا در حول شخصیت حاجیه خانم گرگری سطودر بخشی از خاطرات استاد شاپوری گرگری به سفر سوم ناصرالدین شاه به فرنگ اشاره شده و یادی از «حاجیه خانم گرگری لیوارجانی الااصل، حاکم گرگر» شده است. البته سفر سوم ناصرالدین شاه به فرنگ در سال 1306هـ.ق. و سفر دوم در سال 1298هـ.ق. صورت پذیرفته است و تا آنجایی که من مطالعه داشته ام در هیچ یک از این دو سفر نامه یادی از حاجیه خانم گرگری نشده است. البته شاید آقای شاپوری در منبع دیگری به این نام برخورد کرده باشند. اما به هر حال این دفتر خاطرات ارزشمند بهانه ای شد تا در حول شخصیت حاجیه خانم گرگری سطوری قلم فرسایی نماییم.



ادامه مطلب
+ نوشته شده توسط j alamdari در دوشنبه بیست و سوم خرداد 1390 و ساعت 13:52 |


يك آش سنتي هم مي‌تواند غذاي مراسم شب عروسي باشد

مردم شهرستان جلفا مراسم جشن عروسي را با پخت آش سنتي ”قورود قيله” برگزار مي‌كنند. به گزارش بخش آيين و سنت‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران، قورود قيله واژه تركي است كه از دو جزء قورود (به معناي كشك) و قيله (به معناي قورمه) تشكيل شده است. قورود قيله همانطور كه از نامش پيداست، نوعي آش كشك است. اين آش، آش عروسي‌ها، دور هم بودن‌ها، روزهاي تعطيل و ... است. ميهمانان جلفايي اكثرا اصرار دارند كه ميزبان مهمان‌نواز جلفايي با آش قورود قيله از آنها پذيرايي كند. قورود قيله مانند ساير آشها پخته مي‌شود؛ با اين تفاوت كه مواد مصرف شده در آن متفاوت است و براي پخت اين آش، از كشك، لوبيا چشم بلبلي، پياز، بادمجان و سبزيجاتي چون ريحان، جعفري، تره، برگ چغندر و گوشت استفاده مي‌شود. كشك اين آش هنگام پخت به آن اضافه مي‌شود و گوشت مصرفي به صورت چرخ كرده و كوفته ريزه يا به صورت قورمه افزوده مي‌شود. روش خوردن اين آش با ساير آشها متفاوت است؛ به طوري كه اين آش كمي آبكي تهيه مي‌شود؛ تا بتوانند در آن نان خرد و سپس ميلش كنند. قورود قيله با پياز داغ تزيين مي‌شود و به همراه سير، فلفل و سبزي و پياز خورده مي‌شود. اين آش در مراسم حنابران يا حنابندان شب عروسي ازسوي خانواده‌ي عروس پخته و در ميهماني شام شب عروسي صرف مي‌شود.

+ نوشته شده توسط j alamdari در دوشنبه بیست و سوم خرداد 1390 و ساعت 13:41 |

قلعه کردشت یکی از قلعه های تاریخی آذربایجان در روستای کردشت در ساحل رود ارس بنا شده است . به لحاظ ارزش و اهمیت نظامی و تاریخی در دوران حکومت عباس میرزای قاجار نایب السلطنه فتحعلیشاه شهرستان جلفای آذربایجان شرقی بیشتر مورد توجه بوده است .
کردشت در دره بسیار حاصلخیز و زیبایی در ساحل جنوبی رود ارس بنا شده است ، رودخانه مرزی در دره بسیار عمیق شمال کردشت با شدت تمام از غرب به شرق جریان دارد .
کوههای بسیار بلند صخره ای ساحل شمالی ارس در خاک نخجوان آذربایجان واقع شده است .و در سمت جنوب آن در بلندیهای مشرف بر روستا یکی از قلعه های تاریخی و نظامی دوره قاجار بنا شده است بعلاوه غیر از قلعه تاریخی در کردشت حمام تاریخی و با ارزشی بنا شده که این دو اثر در ردیف آثار باستانی و تاریخی به ثبت رسیده است .
آب و هوای کردشت به تبع منطقه اارس کنار ،گرم و مرطوب است .
محصول عمده این روستا میوه جنگلی و نیمه جنگلی از قبیل گیلاس ، توت ،انار ، گردو ،زغال ،انجیر و سیب وکلابی است .
قلعه نظامی کردشت یکی از قلعه های دوران عباس میرزا نایب السلطنه قاجار است که در طی مبارزات خود علیه تجاوز روسیه تزاری از این قلعه استفاده نموده است . انچه بنظر میرسد قبل از استفاده از قلعه کردشت ، این قلعه وجود داشته و بنای آن به دوره های اوایل اسلام میرسد .
قلعه عباس آباد کردشت در دست چپ حاده کردشت به خروانق در بالای صخره ای بنا شده است . بفاصله معینی نزدیک یکصد متر از یکدیگر شش عدد برج نگهبانی وجود داشته که اکنون قسمتی از این برجها برجا است .
در سال 1243 هجری قمری (1841) میلادی با ورود سپاهیان روس به ایران این قلعه بدست سپاهیان روس افتاد.

+ نوشته شده توسط j alamdari در دوشنبه بیست و سوم خرداد 1390 و ساعت 12:11 |

روستای اشتبین در طول 46 درجه و 29 دقیقه شرقی و عرض 38 درجه و 51 دقیقه شمالی قرار دارد و از توابع بخش سیه رود و دهستان نوجه مهر شهرستان جلفا واقع در استان آذربایجان شرقی است. فاصله روستا از جاده اصلی و مرزی سیه رود، خداآفرین حدود 7 کیلومتر است .روستای اشتبین متشکل از سه آبادی به نامهای هراس، سیاوشان و جعفرآباد، نمونه ای از روستاهای کوهستانی ـ میان دره ای محسوب می شود .محدوده روستا از نظر تقسیمات آب و هوایی جزء مناطق با اقلیم سرد و دارای زمستانهای طولانی بوده و برای چندین ماه از سال پوشیده از برف است .بافت روستای اشتبین بواسطه احاطه ی باغات و سایر عوامل کالبدی نظیر ناهمواری ها، بستر سنگی، شیب تند اراضی و شرایط اقلیمی خاص، کاملا فشرده و فقط در محدوده شمالی روستا امکان توسعه محدود وجود دارد .در سال 1385 روستای اشتبین دارای 773 نفر جمعیت در قالب 150 خانوار بوده است .این روستا با شماره 2692 در تاریخ 17/3/79 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. اسناد به دست آمده از سنگ نوشته های موجود در روستا تاریخ 843 و 976 هجری قمری را نشان می دهند، ولی به نظر می رسد معماری موجود در برخی بناها مربوط به دوره اشکانیان است .از لحاظ بافت، اشتبین جزو روستاهای تلی شكل است كه دارای چشم انداز خیلی جالب می باشد . در شرق و پایین ترین قسمت دره روستا ، رودخانه ای در جریان است كه با صدای دلنواز و منظره منحصر به فردش زینت و زیبایی خاصی بر روستا بخشیده است و حتی وجود باغ های وسیع و سرسبز در پرتو این رود است . به علت عدم رعایت بهداشت وجاری ساختن فاضلاب های منازل (به دلیل بافت شهری فعلی وریختن خاكستر تنورها وفضولات حیوانی در رودخانه بعضی مواقع رنگ رودخانه تغییر می یابداقتصاد روستا بر اساس باغ داری ودام داری است و بیشتر روستاییان دارای باغات پربار و وسیع هستند و از طریق فروش میوه جات از جمله انجیر، انار، گردو، سیب و ... امرار معاش می كنند
مهمترین محدودیت روستا در تولید وارائه ی محصولات به بازارهای منطقه ای، دوری از بازار مصرف می باشد كه باعث افزایش هزینه حمل می گردد . ضمن اینكه روستای اشتبین توانایی بالقوه ای برای تبدیل به منطقه توریستی را دارد


وجه تسمیه اشتبین
برخی از محققان گفته اند: چون روستای اشتبین از «سه» آبادی نزدیک به هم تشکیل شده لذا این جا را اوش توبین یا سه روستا نامیده اند من این نظر را رد نمی کنم اما دیدگاه دکتر حسین محمد زاده صدیق مصحح دیوان ترکی حکیم نباتی را نیز در این خصوص قابل تأمل می دانم و خلاصه ی نظر وی را جهت آگاهی خوانندگان ارجمند هفته نامه گویا در این بخش ارائه می نمایم ایشان نوشته اند
واژه ی اوشتوبون از سه قسمت تشکیل شده است؛ اوش + توب+ون ، اوش همان اوچ در گویش اهر و پیرامون آن است و به معنی عدد سه است .توب به معنی قوم، قبیله و جمعیت است . بخش سوم آن «ین» یا «ون» در اغلب اسامی مکان های جغرافیایی آذربایجان و سایر مناطق ایران به چشم می خورد
پس اوشتوبون یعنی محل زندگی سه قوم و می دانیم که حداقل تا زمان حکیم نباتی علاوه بر جمعیت ترک زبان اقوام تات و ارمنی نیز در این روستا ساکن بودند اما بعدها با غلبه ی زبان ترکی این اقوام از نظرگویش و آیین با ترک زبانان روستا همسان شده یا از آن جا مهاجرت کرده اند .. » 
حکیم نباتی شاعر و عارف مشهور اشتبینی در قصیده ای با مطلع 
یئنه شوریده کونلوم عاشیق بیر گول عذار اولموش
ائدیب مشق جنون،دیوانه لر تک داغدار اولموش

+ نوشته شده توسط j alamdari در دوشنبه بیست و سوم خرداد 1390 و ساعت 12:3 |

از معاریف قریه لیوارجان شهرستان جلفا شایسته است از علما و دانشمندان طراز اول تبریز حضرت آیه اله فرزند غفار بیگ لیوارجانی الاصل که از افتخارات استان و منطقه می باشند نام برد . این فرد ، شخصیتی از لحاظ علم و ورع و تقوی مورد تایید مجتهدین ارجمند تبریز که نماینده تام الاختیار حضرت آیه اله که ازاجلّه علمای تبریزی می باشد، بوده اند . ایشان از دوران تحصیلی و بعد از فراغ تحصیل هم مقیم تبریز محلّه شتربان در محلّی بنام شرشرا باشی سکونت داشتند قریب به صد سال عمر و امام جماعت مسجد حسن پادشاه میدان صاحب الامیر بودند و سالها مدیر طالبّیه حاجی صفر علی تبریز بودند ایشان هم موقع اخذشناسنامه با توجه به زادگاه خود لیوارجان که جزو بلوک گرگر آن زمان بوده اند ازشهرت گرگری استفاده نموده اند در صورتی که کلیه فک و فامیل دور و نزدیک ایشان در قریه لیوارجان اقامت دارند شهرت صفرخانی انتخاب نموده اند البته مرحوم آیه اله حاجی میرزا قاسم آقا گرگری از احترام و محبوبیت خاص برخوردار، قاطبه اهالی تبریز و بازار و اصناف خصوصاً اهالی محله شتربان بودند نگارنده چندین نوبت نماز عید فطر را با ایشان اقامه نموده ام مرحوم نامبرده در اوایل زمستان و در اواخر پاییز سال1357قبل از پیروزی انقلاب به لقاالله پیوستند اهالی تبریز بطور اعم با تجلیل تمام کفن و دفن ایشان در محل اقامت خود در جوار مرقد حمّال قبری مدفون و تا چهل روز همه روزه با دایر کردن مجالس ترحیم در مساجد تبریز ازهر گونه تکریم و احترام در حق ایشان فرو گذاری نکردند بدیهی است وجود پاک و مطهر این عالم ربانی چه در دوران حیات و چه بعد از و ممات علاوه از خانواده محترم و فک و فامیل خویش موجب افتخار این منطقه حساس مرزی بوده و هست .رحمت خدای شامل حال وی و امثال وی باد ناگفته نماند از این قریه علاوه از ایشان علمای بزرگواری چون دو برادر مشهور سید حسین آقا گرگری و سید علی آقا گرگری لیوارجانی الاصل و صدر العلماء و میرزا آقا حسین در علم و فقاهت وهمچنین قضاوت شهرت دارند . (رحمه اله علیهم اجمعین )

+ نوشته شده توسط j alamdari در دوشنبه بیست و سوم خرداد 1390 و ساعت 11:55 |


آبشار سرکند دیزج

dizaj.jpg

این آبشار نه چندان مرتفع در دهستان میشوی جنوبی در فاصله 2 کیلومتری روستای سرکند دیزج شبستر قرار دارد. آب این آبشار از طریق ارتفاعات میشو  تامین می شود. این آبشار در فصول پربارش از آب بیشتری برخوردار است. مناظر اطراف آن با چشم انداز زیبا و بی نظیر از جاذبه های طبیعی استان است.

 آبشار آسیاب خرابه

asyab.jpg

آسیاب خرابه (خارابا دییرمان) یكی از زیباترین مناطق دیدنی آذربایجان شرقی است این آبشار به علت وجود ویرانه های یك آسیاب آبی به آسیاب خرابه معروف است. برای رسیدن به این مكان بسیار دل انگیز باید از جاده مرند-جلفا به مهدی شهر (علمدارگرگر) وارد شد و با عبور از یك جاده خاكی در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و گذشتن از یك جاده فرعی، به دره ای باصفا رسید كه محل آسیاب خرابه است. از تبریز تا جاده فرعی جلفا به علمدار 106 كیلومتر است. از علمدار تا آسیاب خرابه 27 كیلومتر راه خاكی است. این منطقه چشمه ای دارد كه آب آن از كوه كیامكی تامین می شود. در مظهر چشمه، درختان انجیر روییده اند، آب پس از تبدیل به آبشاری بسیار زیبا، ته دره به یك رشته جویبار می پیوندد و به سوی شمال دره جریان می یابد. در سمت راست ته دره آبشارهای فراوانی به وجود آمده است. تمام سطح دیواره ها پوشیده از خزه و گیاهان آبزی است. صدها آبشار كوچك و بزرگ و صدای یكنواخت ریزش آب، چشم انداز بدیع و هوای خنك، از جاذبه های دلپذیر آن است.ارتفاع آبشار اصلی آسیاب خرابه حدود 10 متر و. مساحت محوطه آن 200 مترمربع است.

آبشار عیش آباد

post-10-1171066669.jpg

ارتفاع این آبشار حدود 15 متر است و در قسمت كوهستانی میشو غربی در جوار روستای عیش آباد بخش مرکزی شهرستان مرند واقع شده است. بخشی از جاده منتهی به آن اتومبیل رو و بقیه راه كوهستانی است. حدود 300 مترمربع وسعت دارد و در جوار كوه و دره منظره بدیعی از زیبایی طبیعت را به نمایش گذاشته است.

+ نوشته شده توسط j alamdari در دوشنبه بیست و سوم خرداد 1390 و ساعت 11:37 |

یك دسته از مهمترین اثار باستانی موجود در مناطق مختلف اذربایجان ، تپه های خاكستری می باشند .این نوع از تپه ها كه دربسیاری از شهر هاوروستاهای این منطقه یافت میشوند یادگاری از دین باستانی زرتشت هستندبه گزارش بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ، زرتشت پیامبر ایران باستان در اذربایجان متولد شد وبه اشاعه دین خویش پرداخت و به تبع آن آتشكده های بسیاری در اذربایجان ایجادشد آذربایجانی های باقی مانده این آتشكده ها را كه به صورت تلی از خاكستر باقی مانده اند، كول تپه می نامند. 

كول تپه واژه ای تركی است به معنای تپه خاكستری یكی از این تپه هایخاكستری ،كول تپه ها دیشهر علمدار- گرگر آذربایجان میباشد.میرخلیل غفار زاده ملكی – شهر دار هادیشهر علمدار – گرگر –در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی خبر گزاری دانشجویان ایران ایسنا در توضیح این تپه خاكستری گفت : این تپه باستانی نیز به كول تپه مشهور است كه مربوط به قرن قبل از میلاد می باشد و اثار سفالی بسیاری از ان بدست امده است . 

از ان جمله می توان به ظروف و خمره های سفالی نخودی رنگ با نقشهای سیاه مایل به قهوهای و اشكال هندسی اشاره كرد . همچنین پیداشدن لوله های سفالی در این تپه باستانی حاكی از ود تمدن شهری در هزاره پنج پیش از میلاد می باشد . 

غفار زاده ملكی افزود ما از محل نگهداری اثار بدست امده از این تپه باستانی بی اطلاعیم و میراث فرهنگی اذربایجان شرقی در این مورد كم كاری كرده است در حالی كه این تپه سرشار از اثار باستانی است كه اما تا كنون در سالهای اخیر هیچ گونه حفاری در این منطقه صورت نگرفته است و شهرداری هادیشهر امادگی دارد تا با همكاری میراث فرهنگی موزهای را جهت نگهداری اثار بدست امده در این شهر تاسیس كند . شهردار هادیشهر گفت : در طرح جامعه شهری در اینده نزدیك اطراف تپه باستانی كوله تپه را به عنوان پارك بهره برداری خواهیم كردو با تملك باغات اطراف و تبدیل انها به پارك در زیبایی شهر در حفاظت از اثار باستانی شهرمان كوشش خواهیم كرد .

 هادیشهر علمدار - گرگر یكی از شهر های استان اذربایجان شرقی است كه در جنوب رود ارس ومرز ایران و جمهوری خودمختار نخجوان واقع شده است . این شهر در طول تاریخ نسبتا مهم بوده است ناصرالدین شاه قاجاردر سفر دوم وسوم خود از هادیشهر نیز دیدن نموده است .

حمدالله مستوفی, مهدی قلی هدایت, مخبر السلطنه و بسیاری از جهانگردان خارجی نیز از هادیشهر دیدن كرده و از این شهر در كتب به نیكی یاد كرده اند .منطقه كول تپه نیز كه تپه خاكستری شهر در ان واقع شده از مناطق تاریخی و پر اهمیت در تاریخ مشروطه می باشد .جنگهای مهم شجاع نظام مرندی با علمداری ها در منطقه كول تپه رخ داده است وكهنسالان شهر خاطرات پدرانشان را در این جنگها نقل می كنند

+ نوشته شده توسط j alamdari در دوشنبه بیست و سوم خرداد 1390 و ساعت 11:23 |

در اوایل حکومت پهلوی  اولین مدرسه ای که در منطقه جلفا نسبت به ارایه خدمات آموزشی پر داخت اقدام نمود مدرسه گرگر بود  بعد ازآن مدرسه ای با نام نظامی در علمدار احداث شد  و از اولین معلمین این شهرستان  که زحمات زیادی را در تاسیس مقاطع مختلف تحصیلی متحمل شده اند میتوان آقایان تقی پوری   - حبیب الله شاپوری – صودمعلی لاهوتی – آخوندزاده - ابراهیم پوری  نام برد

+ نوشته شده توسط j alamdari در دوشنبه بیست و سوم خرداد 1390 و ساعت 11:20 |

سیدلطیف

موسوی گرگری

نام پدر: میرحسین

سال و محل تولد 1338- گرگر - آذربایجان شرقی

ملیت: ایرانی

وضعیت تاهل: متاهل

تعداد فرزند: 3

وضعیت فعلی: استادیار بیوشیمی، مدیر گروه زیست‌شناسی، دانشكده علوم پایه، دانشگاه امام حسین(ع)

تحصیلات دانشگاهی:

 

سال(میلادی)

مدرك تحصیلی

دانشگاه

رشته

1984

لیسانس

گجرات(هند)

میكروبیولوژی

1987

فوق لیسانس

اندی فیض‌آباد(هند)

بیوشیمی

1994

دكترای تخصصی

پنجاب(هند)

بیوشیمی

 

موضوع رساله دكتری :

Interaction of Isatins with metal ion activated enzymes and transport

systems.

برنده مدال طلا در فوق لیسانس بخاطر كسب بالاترین رتبه

استاد نمونه دانشگاه امام حسین در سالهای 1379 و 1382


حمزه گنجی گرگری 
استاد روانشناسی
دانشگاه: علامه ط‌باطبائی
                              
خلاصه شرح حال تخصصی

سوابق تحصیل: 
كارشناسی زبان فرانسه از دانشكده ادبیات وعلوم انسانی دانشگاه تبریز درسال 1348، كارشناسی ارشد علوم تربیتی از دانشكده علوم تربیتی دانشگاه تهران ازسال 1351، دكترای روان شناسی ازدانشكده روان شناسی دانشگاه پل والری فرانسه درسال 1353 . 
مرتبه علمی:استادیار دانشكده روان شناسی دانشگاه ابوریحان بیرونی - علامه ط‌باطبایی ازسال 1355 تاسال 1367 ، دانشیار دانشكده روان شناسی دانشگاه علامه ط‌باطبایی ازسال 1367 تاسال 1374، استاد دانشكده روان شناسی دانشگاه علامه ط‌باطبایی ازسال 1373 . 
زمینه های علمی و تحقیقاتی: یادگیری ، روانشناسی تجربی ، روان سنجی )ارزشیابی (، استاد راهنمای 4 پایان نامه كارشناسی ارشد.

تالیفات
تعداد تالیفات به زبان فارسی: 12

تعداد تالیفات به زبان خارجی: 15
زمینه علمی تالیفات: روانشناسی عمومی ، روانشناسی تجربی و روان سنجی ، روانشناسی ارزشیابی تحصیلی ، روان شناسی بزرگسالی ، راهنمای عملی روان شناسی ،آزمونهای روانی ، روان سنجی ، روان شناسی تفاوت های فردی ، روان شناسی برای دبیرستانها، روان شناسی تجربی وكاربردی . 
مقالات

تعداد مقالات به زبان فارسی:24
 تعداد مقالات به زبان خارجی:1
زمینه علمی مقالات:
روانشناسی سالمندان ، روانشناسی تجربی و روان سنجی.


داریوش پیرنیاکان
داریوش پیر نیاكان در سال 1334 در بخش گرگر آذر بایجان شرقی به دنیا امد . او پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و علاقه به موسیقی و نواختن تار به خدمت استاد محمد حسن عذاری در امد ومقدمات موسیقی را نزد او فرا گرفت .
او به تدریج با استادانی همچون غلامحسین بیگجه خانی ، محمود فرنام و سپس با استاد بزرگ تار حاج علی اكبر خان شهنازی اشنا شد و از محضر این بزرگان بهرمند شد . با ورود به دانشكده هنرهای زیبا در رشته موسیقی با دكتر داریوش صفوت اشنا شد و پس از اتمام دانشگاه در مركز حفظ و اشاعه موسیقی مشغول كار گردید و در این مركز با اساتید بزرگی همچون برومند ، فرتن ، هرمزی و كریمی اشنا شده و در نواختن سه تار از محضر استاد احمد عبادی استفاده كرد .
داریوش پیر نیاكان یكی از بهترین شاگردان استاد علی اكبر خان شهنازی در ارائه شیوه كلاسیك و فاخر اوست و از جهت نوانس ، صدا دهی ، رنگ امیزی به تجربیات متفاوتی دست یافته است . در تكنوازی و جواب اواز ساز او به انسان احساس غرور می دهد و تواناییش در انتقال این حس  كم نظیر است .
از او آثار ارزشمندی در دست است كه می توان به تكنوازی تار به یاد استاد شهنازی در ماهور و سه گاه ، مجموعه كنسرت های او با اواز استاد محمد رضا شجریان در خارج از كشور به نامهای پیام نسیم ، سرو چمان  یاد ایام دل مجنون  دستان و بسیاری اثار ارزشمند دیگر اشاره كرد .
وی در حال حاضر عضو هیئت مدیره و سخنگوی خانه موسیقی استاد موسیقی دانشكده هنر دانشگاه تهران ، عضو شورای مركز حفظ و پژوهش صدا و سیما و مدرس موسیقی دیگر مراكز هنری در امزش ردیف اقا حسینقلی میباشد .یكی از كارهای بزرگ او تدوین و اوانگاری ردیف میرزا حسین قلی می با شد كه در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.













+ نوشته شده توسط j alamdari در دوشنبه بیست و سوم خرداد 1390 و ساعت 11:18 |

شهرستان جلفا در شمال کوه کیامگی داغ و در حاشیهٔ جنوبی رود ارس واقع است. این شهرستان از جنوب به شهرستان مرند و شهرستان ورزقان، از شرق به شهرستان کلیبر، از غرب به استان آذربایجان غربی و از شمال به جمهوری آذربایجان و ارمنستان محدود است.این شهرستان در گذشته تابع شهرستان مرند بود که بعداً با الحاق برخی روستاهای دیزمار ارسباران به مرکزیت خاروانا تحت عنوان بخش سیه رود یا دیزمار غربی به شهرستان تبدیل شد.بیشتر مکان‌های تاریخی و اماکن مذهبی و جنگلی-توریستی این شهرستان در دیزمار غربی و در روستاهای کردشت، اشتبین، نوجمهر، دوزال و ...قرار دارند.

جمعیت شهرستان جلفا طبق آخرین آمار که بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ منتشر شده‌است ، ۵۳٫۵۷۹ نفر برآورد شده‌است که از این تعداد ۴۴٫۸۲۹ نفر در بخش مرکزی و ۸٫۷۵۰ نفر در بخش سیه رود ساکن اند. هم چنین جمعیت شهر جلفا ۵٫۳۱۶ نفر، شهر هادی شهر ۲۸٫۵۵۵ نفر و شهر سیه رود ۱٫۵۱۱ نفر است.زبان همه اهالی ترکی آذربایجانی بوده و همگی پیرو شیعه 12 امامی هستند.

شهرستان جلفا به دلیل داشتن آثار تاریخی و دیدنی فراوان یکی از شهرستان‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. از مهم‌ترین آثار تاریخی و دیدنی این شهرستانآرامگاه سید ابوالقاسم نباتی، برج دوزال، حمام کردشت، کلیسای سنت اسپتانوس، آسیاب خرابه، روستای اشتبین، کلیسای مریم مقدس، امامزاده سید محمد آقا، زیارتگاه بابا یعقوب،قلعه علی بیگ، حمام تاریخی جلفا، امامزاده سید ابراهیم و قلعه کردشت هستند.

برخی ویژگی‌ها هم چون قرار گرفتن شهرستان جلفا در حاشیهٔ رود ارس، قرار گرفتن این شهرستان در مرز ایران با جمهوری آذربایجان و ارمنستان و قرار گرفتن این شهرستان در یک منطقهٔ تجاری این شهرستان را به یکی از قطب‌های مهم تجاری جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده‌است.

منطقه آزاد تجاری ارس یکی از قطب‌های بازرگانی در ایران است. در این منطقه پروژه‌های مختلفی هم چون احداث فرودگاه بین‌المللی و دانشگاه بین‌المللی در حال اجرا است.

+ نوشته شده توسط j alamdari در دوشنبه بیست و سوم خرداد 1390 و ساعت 10:57 |

این قسمت را هم از کتاب جلفا از دیر باز تا کنون برایتان نقل میکنم :

در سال 1314 موافقت با تاسیس کلاس پنجم و ششم در منطقه گردید و اولین دوره امتحان ششم در منطقه در خرداد 1316 با شرکت دانش آموزان کلاس ششم گرگر ، علمدار ، جلفا درمدرسه نظامی علمدار برگزار می گردد. چون امتحان رسمی بوده و با نظارت ناظر انجام بایستی میگرفت به همین خاطر در یک مدرسه و با یک ناظر از مرند انجام شد و اولین فارغ التحصیلان ششم منطقه عبارت بودند از :

از گرگر : حبیب الله شاپوری ، خیرالله شاپوری ، شکر الله وطنی ، میکائیل امیدی ، حاج جعفر زمانلو ، اسد زمانلو ، جعفر آقا مصطفایی ، حسینقلی سیرانی ، مصطفی منتظر ظهور ، عباس شهلا زاده

از علمدار : زین العابدین برهانی ، ابراهیم پاشاپور ، امامعلی نجاری ، محمد علی قبادی ، اسدالله وکیلی ، شکو ر (شکرالله ) فتحعلیزاده

از جلفا : عسگر آقا حقی

+ نوشته شده توسط j alamdari در دوشنبه بیست و سوم خرداد 1390 و ساعت 10:51 |


سرهنگ سعيد شرق روز چهارشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: با تلاش ماموران اطلاعاتي نيروي انتظامي شهرستان اين تعداد سكه عتيقه از يك شخص خريدار كشف و ضبط شد. وي گفت: طبق بررسي هاي به عمل آمده ، خريدار در قبال خريد اين سكه هاي عتيقه ، اسكناس هاي تقلبي به ارزش 220 ميليون ريال به فروشنده پرداخت كرده است. سرهنگ شرق ارزش واقعي اين عتيقه ها را بيش از يك ميليارد و 500 ميليون ريال اعلام كرد. وي افزود: موضوع با تشكيل پرونده در حال بررسي مي باشد و تلاش براي شناسايي و دستگيري فروشنده يا ديگر عاملين احتمالي اين پرونده و نيز قدمت سكه ها آغاز شده است. 

سرهنگ شرق اظهار داشت: خريد و فروش اصل سكه هاي مذكور به علت تاريخي بودن، قاچاق محسوب شده و داراي پيگرد قانوني است. 


+ نوشته شده توسط j alamdari در دوشنبه بیست و سوم خرداد 1390 و ساعت 10:48 |


+ نوشته شده توسط j alamdari در دوشنبه بیست و سوم خرداد 1390 و ساعت 10:41 |

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در سخنرانی خود در بین مردم شهرستان جلفا در نمازجمعه این منطقه از تصویب الزام واحدهای اقتصادی، تولیدی و سرمایه گذاری به جذب حداقل 30 درصد نیروهای مورد نیاز آنان از نیروهای بومی شهرستان جلفا خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد ارس علیرضا مقیمی با اشاره به دغدغه اشتغال در این منطقه افزود: حل مشکل اشتغال با حضور سرمایه گذاران و فعالیت بخش خصوصی میسر خواهد بود و در همین راستا از فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران خواسته ایم حداقل 30درصد از نیروهای مورد نیاز خود در سطوح مختلف را از بومیان جویای کار در منطقه تامین نمایند.

وی افزود: تسریع در فنس کشی محدوده منطقه و ایجاد گیت های ورود و خروج در آن نیز با هدف عملیاتی کردن محدوده منطقه برای توسعه سرمایه گذاری انجام شده است.

وی ادامه داد: با نشانه هایی که از شتاب سرمایه گذاری در منطقه دیده می شود به حول الهی تا پایان سال شاهد جهشی جدی در توسعه اشتغال در منطقه خواهیم بود.

مقیمی با اشاره به الزامات جهاد اقتصادی گفت: یکی از الزامات جهاد اقتصادی بهره گیری از تمام ظرفیت های موجود نظام در راستای یک هدف مشترک است و لازم است در منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا تمام نهادهای دولتی در این راستا حرکت کنند.

وی گفت: تشکیل شورای سیاستگزاری منطقه آزاد ارس با حضور مسوولان ارشد شهرستان و منطقه در راستای هدفمند و هماهنگ کردن فعالیت های مختلفی است که در محدوده منطقه آزاد ارس انجام می پذیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس تاکید کرد: بهره مندی از توان و ظرفیت نهادهای دولتی و ایجاد تعامل برای استفاده از امکانات موجود و پرهیز از هرگونه اختلاف افکنی و حاشیه سازی نیز در همین جهت بوده و در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به افتتاح چندین پروژه عمرانی و سرمایه گذاری طی ماههای آتی در این منطقه گفت: عملیاتی شدن تردد خودروهای خارجی با پلاک اختصاصی در منطقه، افتتاح هتل 4ستاره و چند پروژه پالایشگاهی از جمله فعالیت هایی است که در ماههای آتی تحقق می یابد.

مقیمی توجه به مسایل فرهنگی و مذهبی را از اولویت های سازمان در توسعه منطقه برشمرد و گفت: توسعه گردشگری و اقتصادی باید در کنار حفظ و تقویت ارزشهای اخلاقی و دینی انجام شود و در این خصوص معاونت فرهنگی سازمان در این مسیر حرکت کرده و مکلف به بهره گیری از رهنمودهای امام جمعه محترم شهرستان در برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی است.

+ نوشته شده توسط j alamdari در یکشنبه بیست و دوم خرداد 1390 و ساعت 13:45 |

بازدید مدیرعامل منطقه آزاد ارس از پروژه یادمان شهدای هادیشهر
پروژه یادمان شهدای هادیشهر شهریور ماه به بهره برداری می رسد

ملت ایران با الگو قرار دادن فرهنگ حماسه ی حسینی و ایثار خون برای پایداری حق توانستند کمر استکبار جهانی را شکسته و ارزشهای اسلامی را حفظ نمایند.


مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس در بازدید از پروژه احداث یادمان شهدای هادیشهر با استناد به فرموده امام خمینی(ره) که فرمود ملتي كه شهادت براي او سعادت است پيروز است تصریح کرد: ملت ایران با سرلوحه قرار دادن فرهنگ حماسه ی حسینی و ایثار خون برای پایداری حق توانستند کمر استکبار جهانی را شکسته و ارزشهای اسلامی را حفظ نمایند.


مقیمی بر تسریع در اجرای این طرح تاکید کرد و گفت:شهدا بر گردن ما حق بزرگی دارند و نباید یاد و نام و ارزشهای آنان که سربازان جان برکف امام خمینی(ره) بودند به فراموشی سپرده شود. وی شکوهمندی امروز جامعه اسلامی ایران را در سایه شهادت باشکوه جوانان ولایتمدار کشور دانست و گفت: تبیین فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس لازمه ادامه راه شهدا است.


وی یادآور شد: سازمان منطقه آزاد ارس بعد از ساماندهي مزار شهداي حق وردي آباد، شجاع ، سيه رود، سيلگرد، قره بولاغ و شهداي گمنام جلفا، ساماندهي گلزار شهداي هاديشهر را كه 40 يادگار حماسه هشت سال دفاع مقدس درآن آرام گرفته اند در دستور کار قرار داده است. وي ادامه داد: اين پروژه با مشاركت سازمان منطقه آزاد ارس و بنياد شهيد شهرستان جلفا اجرا در هفته دفاع مقدس امسال اتمام و به بهره برداري خواهد رسيد.

+ نوشته شده توسط j alamdari در یکشنبه بیست و دوم خرداد 1390 و ساعت 13:38 |
با سلام خدمت همشهريان عزيز از امروز قصد دارم  مطالبي رو براي اگاهي بيشتر شما و خودم توو وبلاگم بذارم. از شما خواهش دارم اگه مطلبي كه بشه براي وبلاگ استفاده كرد دارين رو برام ارسال كنين تا منم بتونم وبلاگ مفيدي رو براي همشهريان بسازم.

 

+ نوشته شده توسط j alamdari در یکشنبه بیست و دوم خرداد 1390 و ساعت 13:32 |